Mooimakers x Mijn Mooie Straat
Digitaal platform in de strijd tegen sluikstort en zwerfvuil.
Sinds 2018 werken we nauw met Mooimakers samen aan het Mijn Mooie Straat platform. Zo verzorgen we het UX & UI design, beheren we de product roadmap, leiden we het development in goede banen en zorgen we voor de ondersteuning van alle gebruikers.
Meerdere lokale besturen in Vlaanderen kampen met een gebrek aan mankracht, kennis en/of financiële middelen om de strijd tegen sluikstort en zwerfvuil met gelijke wapens te kunnen voeren. Mooimakers ondersteunt hen in hun inspanningen op diverse manieren; sensibilisering campagnes, subsidies, kennis uitwisseling, etc. Wat nog ontbrak; een manier om alle interne processen en services die rond deze problematiek werken te optimaliseren.
Uitgebreid gebruikersonderzoek en enkele workshops met potentiële eindgebruikers leiden uiteindelijk tot een het Mijn Mooie Straat PRO platform met volgende basisprincipes:
De grote diversiteit van het doelpubliek maakt dat toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid een absolute prioriteit zijn;
Centralisatie van alle processen en data die voor alle betrokken partijen toegankelijk is;
De mogelijkheid om betrokken interne & externe diensten aan te sturen vanuit de tool en zo overbodige stappen via andere (communicatie) kanalen uit te sluiten;
Alle verzamelde data is vlot beschikbaar voor beleidsmakers via uitgebreide, dynamische rapportering dashboards.
Incidenten worden vaak gemeld door burgers. Deze mensen zoeken vaak tevergeefs naar een manier om het incident digitaal te melden, haken af vanwege complexe formulieren of sturen de melding naar een algemeen e-mailadres waar het laat of niet wordt opgepikt.
Met Mijn Mooie Straat proberen we ook die instroom te optimaliseren met meldpunten voor de burger die specifiek per lokaal bestuur kunnen opgezet worden. Zo kan de burger het incident meteen melden bij het verantwoordelijke lokaal bestuur die er meteen mee aan de slag kan. Achteraf wordt hij/zij automatisch op de hoogte gehouden van de verdere afhandeling.
Waar we in 2018 van start gingen met 1 module om meldingen rond sluikstort en zwerfvuil te beheren bestaat het platform vandaag uit 4 uitgebreide modules. Daarnaast introduceerden we een mobiele app gericht op de burger en wordt het platform tot op vandaag verder doorontwikkeld. Je leest hier meer over de mobiele applicatie van Mijn Mooie Straat.
Meer info: www.mijnmooiestraat.be