Umicore

Strategische audit online ecosysteem

Als één van de wereldleiders in materiaaltechnologie en recyclage is Umicore wereldwijd actief in diverse markten. Doorheen de jaren groeide het bedrijf enorm waarbij binnen het online ecosysteem telkens nieuwe subsites werden aangemaakt voor de verschillende business units en lokale markten. Dit leidde uiteindelijk tot meer dan 25 op zichzelf staande touchpoints zonder een overkoepelende visie die alles met elkaar verbindt.

Waar de online presence van industriële organisaties als Umicore lang minder cruciaal was dan voor B2C merken, is dat vandaag niet meer het geval. Gebruikers zijn gewend geraakt aan de gebruikservaring van de Googles en Coolblues uit hun leven als consument, dat ze hetzelfde verwachten van industriële organisaties in hun professionele leven.

Audit op 3 niveau’s

  1. Ecosysteem strategie - hoe vertalen we de bedrijfsstrategie en doelstellingen naar de online aanwezigheid van Umicore? Wat verwacht het doelpubliek?

  2. Touchpoints - in welke mate zijn alle touchpoints relevant? Hoe zijn ze gepositioneerd binnen het ecosysteem en wat is hun relatie tot elkaar?

  3. Teams en processen - wie staat in voor het beheer van het ecosysteem? Beschikt de organisaties over de juiste expertises en processen?

Resultaat

Op basis van de audit definieerden we de 10 grootste problemen / opportuniteiten en werden mogelijke oplossingen geadviseerd.

Daarnaast werd ook een roadmap gecreëerd die een duidelijk plan schetst welke verdere stappen nodig zijn om het ecosysteem klaar te maken voor de toekomst.

Previous
Previous

Mobiele app voor Mooimakers

Next
Next

Mijn Mooie Straat platform